Jak wdzięczność pomoże ci zachować równowagę przed świętami?

Te 4 ćwiczenia mogą być skutecznym sposobem na przetrwanie przedświątecznej gorączki.

OK, nie każdy w nią wpada przed świętami, niemniej końcówka roku i tak zwykle bywa obfita w domykanie różnych spraw, co powoduje napięcie, a nawet stres. W tym szalonym czasie można jednak zachować pewną równowagę. Jak to zrobić? Wystarczą drobne momenty uważności.

  1. Dziękuj w myślach lub na głos. Gdy jakaś sytuacja zaczyna cię przerastać, wzrasta napięcie, irytacja lub stres, weź głęboki oddech i znajdź jeden powód do wdzięczności w tej chwili lub w czasie ostatnich dni. Podziękuj za to w myślach lub na głos (jeśli masz możliwość, zrób to na głos :)) Taka mała zmiana kierunku myślenia działa jak odważnik położony na drugą, pustą szalę wagi powodując wyrównanie ciężarów po obu stronach.
  2. Spisuj wdzięczności wieczorem. Może to szalone dodawać sobie kolejne zadanie w przedświąteczny czas, niemniej – warto. Zajmie Ci to 1 minutę, 3 minuty, 5 lub 10. To zależy od ciebie. Wystarczy, że zanotujesz w swoim kalendarzu lub na zwykłej kartce 3 Dobre Rzeczy z Dziś i od razu poczujesz się troszkę lepiej 🙂 Wiem, bo widzę to u siebie, a jeśli moje doświadczenie cię nie przekonuje, przejrzyj badania naukowców na ten temat 🙂
  3. Medytuj lub módl się. Jeśli jesteś osobą religijną, modlitwa może pomóc ci przywrócić Twoje priorytety. Medytacja będzie także momentem zatrzymania się i skupienia na tym, co najważniejsze i najprostsze – jak choćby każdy twój oddech. Pomyśl o tym, że wdech jest pierwszą rzeczą jaką zrobiłeś po przyjściu na ten świat, a wydech będzie ostatnią. Posłuchaj przez chwilę jak powietrze przechodzi przez twoje drogi oddechowe w spokojnym rytmie.
  4. Wyobraź sobie brak. Co to znaczy? Gdy poczujesz napięcie związane z osobą z bliskiego ci otoczenia, spróbuj wyobrazić sobie, że ta osoba znika z twojego życia na zawsze. To może być nawet nieco bolesne, niemniej pozwoli ci dostrzec, że pomimo trudnych momentów, jakie aktualnie przeżywacie razem, ta osoba jest dla ciebie ważna i wzbogaca twoje życie. Możesz wtedy ją docenić – w myślach, na swojej liście wdzięczności, a najlepiej osobiście jej podziękuj. Za co? Po prostu za to, że jest. Zobaczysz, czy było warto 🙂

Miej na uwadze także to, że możesz mieć myśli o tych sposobach, że „to głupie”, „bez sensu”, „niemożliwe”, „jak ktoś jest singlem to może sobie medytować, ale nie jak ma dzieci”, albo „że jest tak źle, że nic już nie pomoże”. Wychodzisz wtedy z domu, krzyczysz na wszystkich dookoła albo zalewasz się łzami. Pamiętaj jednak, że nawet w chwili największej bezsilności możesz coś zrobić. Coś z powyższej listy, albo zastosować Twój własny patent na rozbrojenie granata i zrobienie z niego dekoracyjnej bombki na choinkę. Tylko wypróbuj go i zobacz, czy działa. Pozwól, niech życzenia pogodnych i spokojnych świąt spełnią się jeszcze przed świętami 🙂


Szukasz kojącej lektury na świąteczny czas? E-book “Wdzięczność dla początkujących” to coś dla Ciebie:)

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *